Успехът и добрите обноски – Edna.bg

Специалистът по етикет Даниела Илиева-Колева пред Edna.bg

Бизнес-успехът се крие в добрите обноски

Снимка: Thinkstock

 

Преди няколко века добрите обноски са били знак за социалния статус. Днес те са задължителната стъпка към постигането му.

В един глобализиращ се свят, в който комуникацията тече светкавично, на много нива и води до мигновени резултати, бизнес етикетът и т.нар. „soft skills” са реактивното гориво на успеха.

Десетки нови професии, академични дисциплини, практики и образователни системи се развиват ежедневно, за да помагат на мениджърите успешно да подобряват уменията си в тези ключови насоки.

Въпросът отдавна не е дали подобно обучение е необходимо, а кой е оптималният начин да го получиш.

Д-р Илиева-Колева е консултант по бизнес етикет и международен протокол, акредитиран от Europrotocol и професионалист с дългогодишен опит в корпоративни и правителствени програми за обучение в професионални умения за общуване и бизнес етикет.

Зададохме ѝ няколко въпроса за бизнеса, баланса между женствеността и равнопоставените отношения и за тайната на успешната кариера.

Трябва ли жената да се държи като мъж, за да успее в бизнеса и къде е границата между женствено и „неподходящо“ държание по време на бизнес среща?

Д-р Даниела Илиева - Колева
Д-р Даниела Илиева – Колева
Снимка: Личен архив

 

Във всяка сфера от живота си жената трябва да запази женската си идентичност. Ако трябваше жената да се държи като мъж, то бизнесът все още щеше да е в 19 век и жените нямаше да участват изобщо.

По време на бизнес среща жената може да има едно много силно предимство, произтичащо от силната връзка между логика и емоционалност. Ако жената е запозната с основните норми и правила на модерния бизнес етикет, тя може само да спечели конкурентно предимство. Женствеността може да бъде дискретно загатната, но в никакъв случай грубо демонстрирана.

Неподходящото държание по време на бизнес среща, а и на социална среща, е държанието, което кара отсрещната страна да се чувства неудобно в наше присъствие.

Не бързаме ли прекалено много да преминем на „ти“ в официален разговор? Изобщо не се ли смята етикетът за отживелица и не са ли станали отношенията в бизнеса по-непосредствени?

Снимка: Thinkstock

 

Ако усещаме, че отсрещната страна е благоразположена и готова да минем на „ти“, защо не? В етикета всичко опира до това да накараме събеседника ни да се чувства комфортно в нашата компания, да се чувства оценен и разбран.

Преминаването на „ти“ обикновено е по взаимно съгласие, в момент, в който и двете страни са готови за намаляване на официалността.

Има компании, в които етикетът не само е задължителен, но е и основа за правилно функциониране на различните нива на бизнеса. Има и друг тип организации, където е дори обидно да се поддържа висока степен на формалност.

Бих казала, че етикетът не е отживелица, а знание и информация, с които ако разполагаме, се чувстваме много по-уверени и по-сигурни. Тази увереност по отношение на обноски, държание и етикет пък ни дава възможността по време на бизнес среща да отделим време и внимание на други детайли и елементи от комуникацията.

Има ли смисъл да познаваме етикета, когато вероятността да се сблъскаме с хора, които не го познават, е много голяма?

 

Снимка: Thinkstock

Аз вярвам в природната интелигентност и умение за адаптация на българина. Етикетът е само част от цветната палитра на многото умения за комуникация и разбиране с отсрещната страна.

Защо да не разширяваме познанията си, защо да не се развиваме и защо да не бъдем на едно високо европейско ниво по отношение на образованост, обноски и етикет?

Ние носим един съществен елемент от детството си, а именно домашното и училищното възпитание. А това е една прекрасна основа за изграждане на полиран и съвършен образ на българина на световната бизнес арена.

Какво всъщност означава модерен бизнес етикет?

Модерният бизнес етикет е умението да се комуникира елегантно, непринудено и без напрежение с различни хора от различни социални и бизнес кръгове. Бизнес етикетът се изменя и „модернизира“ основно поради нарастващата стойност на времето като основен ресурс на бизнеса и глобализирането на бизнеса като цяло.

Снимка: Thinkstock

Но въпреки размиването на междукултурните граници, остава нуждата от познаване на специфичните правила на етикет и протокол при бизнес отношения с други държави.

Модерният бизнес етикет също изисква не само създаването на голяма бизнес мрежа (така полулярния networking), но и нейното поддържане. Няма голям смисъл от пълни с лица Facebook или LinkedIn профили, ако тези контакти не ни носят полезност и личен смисъл.

Има ли етикет за всякакъв случай, като например при полети, или избор на подаръци, или специално събитие.

На Балканите сме по-лежерни, когато става въпрос за неформални събития. Но по отношение на формалните събития – коктейли, формални обеди и вечери, етикетът е специфичен и задължителен. Колкото по-добре сме запознати с формалния етикет, толкова по-приятно ще прекараме и ще оставим добри впечатления.

Снимка: Thinkstock

Когато имаме спокойствието, че поведението ни е в унисон с изискванията на събитието или ситуацията, ние можем да се концентрираме върху успешното създаване на бизнес и социални контакти, но най-вече – можем да се насладим на самата ситуация без напрежение и нотка на съмнение в собственото ни представяне.

Специално за дамите, важен ли е изборът на дрехи, цветове, бижута и естествено чанта при различни бизнес и официални събития?

Всички изброени елементи са част от невербалната комуникация на дамата. А невербалната комуникация, невербалното послание, което излъчваме, представлява около 65% от цялостното ни послание.

Старата приказка, че по дрехите посрещат, по ума изпращат, е още по-валидна днес в много бизнес сфери. Много малко хора могат да си позволят дрес кода на покойния Стив Джобс или на Марк Зукърбърг.

Важно е дрехите ни да излъчват елегантност и чистота, да отразяват нашата същност и индивидуалност, спазвайки основните правила на дрес код етикета.

Важен е и комфортът, защото, ако дрехата не ни е по мярка или стилът ни ограничава, то това би повлияло негативно върху цялостното ни представяне.

Модерният етикет в облеклото на дамите изисква баланс и ненатрапчивост. Балансът е във всичко – ако показваме деколте, не показваме крака над коляното, и обратно. Дълбоките деколтета, крещящите цветове, животинските принтове и дълбоките цепки и деколтета нямат място в гардероба на модерната бизнес дама.

Модата в бижутата в момента позволява, даже изисква, едно едро, емблематично бижу.

А чантата като важна съставка на дамския външен вид има цял самостоятелен живот.

Един от най-трудните за избиране аксесоари е дамската чанта – големина, цвят, дължина на дръжките, отваряне – всички тези елементи могат да вгорчат или улеснят бизнес ежедневието ни.

 Статия в edna.bg

Posted in Без категория