По своята същност командировка е изпълнение на същата трудова функция извън мястото на постоянна работа, на която полагаме своя труд. Командироването по същество и правна регламентация може да бъде разделено на две основни групи – командироване в страната и командироване в чужбина. Извън тълкуването на думата, командировките са страхотна възможност да видим нови места, да се срещнем с нови хора и да осъзнаем, че хотелската закуска никога не е толкова вълнуваща, колкото изглежда на снимките.
Срещите лице в лице
Бизнес срещите лице в лице ни предоставят възможност за много по-пълноценно общуване, позволявайки ни да „видим“ човека с цялата му пaлитра от жестове, излъчване и сигнали. Редица изследвания, проведени от Harvard Business Review, Journal of Nonverbal Behavior, PwC, Forbes, American Psychological Association и др., констатират, че срещите на живо водят до по-голяма емпатия и разбиране, защото хората могат да „четат“ емоционалните реакции на другите по-ефективно.
Самите бизнес срещи по време на командировки са най-голямото комуникационно изпитание – за нашето комуникационно познание и междукултурен етикет, за нашите презентационни умения и публично говорене, за нашето умение да усещаме отсрещната страна и да разчитаме езика на тялото, както и нашата социална и емоционална интелигентност – теоретично познание и практически насоки, засегнати в моите обучения.
Срещите с нови хора могат да бъдат освен интересни и завладяващи, също и доста предизвикателни. Етикетът е: подхождаме с уважение и без предразсъдъци, напасваме жестовете, тоналността и цялостното си поведение към отсрещната страна в първите няколко минути на общуването, слушаме и чуваме, гледаме и виждаме, за да попием невидимите послания и за да намерим по-бързо златната среда на нашата комуникация. Да помним, че най-уважително е, когато сме заинтересовани, а не интересни.
Багажът
Ако пътувам с автомобил, съобразявам размера на куфара с пространството в багажника и с броя спътници. За командировки до 3 дни, ръчният багаж е благословия и огромно спестяване на време и пари. Ако пътуването е със самолет, повечето авиокомпании ме приемат с моя ръчен куфар, а върху него козметичното ми куфарче плюс малка дамска чанта. Така имам всичко необходимо, не чакам на check-in гишето при заминаване, нито на лентата за багаж при пристигане; всичко е с мен и не рискувам изгубен багаж.
Логистиката
Винаги, абсолютно винаги, нося съм себе си таблет и/ или лаптоп, телефон и зарядни устройства за всички тях. Ако дестинацията е с различен стандарт контакти, си напомням да си нося адаптор, за да не разчитам на такъв от хотела. Ако се очаква да имам изява като презентация или обучение, си нося също всички необходими аксесоари – пойнтър за презентации, различни преходници за свързване на компютъра ми с проектор или екран, както и т.нар. презентационни обувки – на ток, но достатъчно изпитани да ми служат вярно без да ме убиват.
Все повече си търся и за моя радост намирам, немачкаеми бизнес дрехи. Ако пътувам с такива съм минус 350 г. от багажа ми! При избора на дрехи за бизнес пътуване се съобразявам с трите основни правила за елегантно облекло: според възрастта, според времето и според обстоятелствата. За презентационни изяви бих добавила и според публиката.
Все още съм голям фен на апликацията TripIt – брилянтно ми подрежда всички планове за пътуването, не трябва да мисля за часови зони, адреси на хотели и други локации. Препращам всичко в app-а и съм спокойна.
Храненето
Всички моменти на хранене следва да зачитат модерното правило за намаляване изхвърлянето на храна. Все пак немалка част от света все още гладува. Обученията ми по бизнес етикет задълбават в детайлите на обноските и поведението за всеки вид събитие, както и немалко блог постове в страницата ми.
Бонус към темата
Когато попитах хората от екипа ми (1/3 от нашата работа е свързана с командировки) какво ги дразни най-много? Hяколко човека единодушно споменаха пляскането в самолета след кацане. Междукултурните особености са нещо неизбежно и именно това, с което трябва най-много да се съобразяваме, когато пътуваме по работа.
Лично мен много ме дразни, когато някой говори по телефона си супер високо в самолета (преди излитане), в лобито на хотела или на друго публично място, натрапвайки собствените си бизнес или лични казуси на всички.
Бонусите от всяко пътуване зависят от нас, така че аз се стремя да “украся” всяко бизнес пътуване с потапяне в местната култура и забележителности и да си „открадна“ време за чист туризъм.
В завършек – информацията и знанието са сила, така че нека сме информирани и да се учим непрестанно.