love 5

За кармичната любов

Има такaва любов. Идва неочаквано, изненадва ти сърцето и душата, преобръща ти света и те запознава с ново “себе си”.

Кармичната любов. Тази, която може би не е могла да се случи в предишни животи, или която просто е чакала благословията на Вселената, за да се превърне в Съдба тук и сега.

И “тук и сега” ти дава втори чифт крила и нови хоризонти на летене, води другото ти “АЗ” под формата на огледало, в което се намираш друг и различен, но все пак себе си, и изведнъж разбираш смисъла на “обичам те от тук до Луната и обратно”.

Много обичам да анализирам. Даже прекалено. Ретроградната Венера била виновна за точно тези анализи, точно сега. Но това ми дава възможност да огледам дадена ситуация от различни страни, да “обуя” различни обувки, да “видя” с различни очи и от различен ъгъл нещата.

Любовта не се анализира, не се размишлява, тя се изживява. И все пак размислите ми са за две неща:

Когато кармичната любов се появи, дали е любов за оставане? От онези, които идват и искат да се бориш за тях? Да водиш битки със себе си, с другия, за другия, с обстоятелства, със ситуации? За да дадеш все пак шанс на Кармичната любов не само да се случи, но и да пребъде?

Или кармичната любов идва за преминаване и учене? Да се случи, да предаде няколко кармични урока и хайде, всеки в бъдещето си.

И къде остават мечтите?  Грешно ли е да мечтаеш?! Най-тежката изневяра към себе си е да си убиеш мечтите…

Ако е за оставане, дали не е кармичната любов, заради която да трябва да си носиш кръста на създадени и погубени мечти, на битки и войни, които не излъчват любов, не носят любов и не са любов, и да си кажеш, че така ще намериш щастието. И нали, когато нещо красиво и съдбовно предопределено “е писано” да се случи, то не включва битки и тегоби. Писаните неща се случват лесно и без усилия, защото цялата Вселена иска да се случат. Изживявайки я тази любов, внимаваш да не пропуснеш нещо важно и съществено, което Вселената иска да ти каже. Питаш се и си отговаряш: Обичам ли? – Безумно! Значима ли е тази любов? – Най-значимата! Но…, страх ли е това? Страхът, че не си готов да загубиш нещо толкова красиво и значимо. Страхът, че Кармичната любов не заслужава битовизми и рамкиран статус и че ако попадне в тях, тя ще загуби много повече, отколкото ще спечели. А може и да не е страх, а поука от миналото, която ти шепне да дадеш шанса на Кармичната любов да си остане специална, възвишена и красива, да й оставиш въздуха, така необходим, за да се превърне в най-красивия спомен.

Със спомени обаче, не се живее. На душата й трябва мечтание за бъдеще. На влюбената душа й трябват обещания за сбъднати мечти, красота, споделеност и любов, много любов – на едро. Имаш много да дадеш, извира от теб. Искаш да се раздаваш, да се грижиш, да обичаш. Няма егоизъм, когато искаш да споделяш време и любов. Любов без време няма. И кармичната любов обикновено го доказва.

Като че ли това са най-тежките битки в живота – за време и любов. За любов, слава Богу, не съм се борила, но за време много. И се питам, защо понякога не стига любовта? Защо се уморяваш да се бориш за време? Трябва ли да скъсаш с “нас”, за да дадеш шанс на „утре-то“ да ти донесе илюзорно удовлетворение и усещане за подредена скука?! Или да чакаш да ти се случат всички мечтани неща, предварително знаейки, че няма да са с Кармичната любов и че тази любов е без бъдеще. Без онова голямото бъдеще, достойно за такава голяма любов.

Питаш се в някои моменти дали да не я опаковаш тази голяма любов в сърцето, да я запечаташ там – такава голяма, красива, запомняща се, и да си тръгнеш с този гарантирано красив спомен. Да отчетеш планетарните транзити като неподходящи или да обвиниш тежкия Сатурн… Както Мария Лалева казва в преобръщащата души книга “Живот в скалите”, така поне ще си сигурен, че няма да унищожиш сърцето си, а заедно с него и любовта. Само така ще знаеш, че ще запазиш и себе си, и другия, и любовта.

Или да рискуваш и всеки миг заедно да се изживява по най-красивия начин като последен, защото краят е предизвестен. Go with the flow.

Някои хора винаги са знаели, че ще бъдат заедно – рано или късно, след малко или след много години, по един или друг начин. Някои кармични любови нямат „заедно“, въпреки че “по-заедно“ от такава любов не се знае дали има. Знаеш си, че само минаваш, за да дадеш и да получиш любов, да създадеш спомени и може би разкази за внуците. И всеки да научи нещо – щастливата новина, че голямата любов я има и тъжната новина, че при цялата си възможност, тя невинаги има бъдеще.

Ако само ще е за преминаване и учене тази Кармична любов, защо така боли от  мисълта, че бъдещето не е заедно?!

Никога не си представяме бъдеще с кармичната любов, но изправени пред осъзнаването, ни става много, много тъжно. Сърцето страда и боли. Една любов без време. Или може би без време в този живот…

Няма по-тежка раздяла от тази да си отидеш от човек, който (все още) обичаш.

Ще свикнеш, че Кармичната любов ти желае щастие. И ти пожелаваш същото. Но най-вече, пожелаваш същото на себе си, защото обичаш него/нея, но обичаш и себе си.

И започваш да се учиш да обичаш без мечти. Учиш се да не искаш. Нещо много трудно за хората, които напредват, учат се, развиват се, обичат дори, с искане. Да намериш някое удобно място в сърцето си за Кармичната любов, където да е добре, но и ти да си добре.

Продължението е едно – колкото толкова, до когато, до тогава, както може, така. С малко по-различен mindset, с малко повече яснота, с една тежка емоционална криза по-малко и с една голяма доза помъдряване в повече. 

Но не такова примиренческо, а по-скоро оценявайки много по-силно ТУК и СЕГА.

Джаки Бергман, в книгата си “Страх или любов” казва, че “когато любовта се проявява, не ние изживяваме любовта, а тя изживява нас”.

А когато се изживява любов, не, не любов, а ЛЮБОВТА, Юпитер, Сатурн, Уран, ретроградната Венера…, наистина нямат значение. Може и да дават обяснение на някои неща, но нищо не може да обясни невероятната магия на Кармичната любов, на всичко, което преживяваш и изпитваш, начинът, по който те кара да се чувстваш.

И тогава…, тогава безкрайно оценяваш и благодариш за всичко – за разтуптяното сърце, за красотата на Живота, за личния подарък от Вселената и за измечатаната мечта.

И накъдето и да се е обърнала Венера, където и да транзитира Сатурн, ти просто обичаш!

618x413

Когато преподавателят си остава вечен ученик

Случвало ли ви се е да попаднете на човек, който силно респектира с експертна биография? Понякога пред куп дипломи на човек му се иска да е предпазлив: опитът показва, че често зад големия брой титли, специализации и интереси, може да се крие някой недотам интересен кариерист. За щастие все пак се срещат и друг тип хора, за които дипломите не са самоцел, а доказателство за положените усилия, знания и умения и символизират не статут, ами любопитство и отворено отношение към света.

Доц. д-р Даниела Илиева е от втория тип хора. Освен че има респектираща професионална биография, тя е и от жените, за които трудно можеш да повярваш, че успяват да намерят време за всичко, с което се занимават.

„Родена съм на 15 септември и често се шегувам, че ще съм вечна ученичка“, казва тя. Асоциацията с ученик е любопитна, когато идва от устата на преподавател във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

Сред специалностите й са стратегически мениджмънт, организационно поведение, управление на човешките ресурси, бизнес комуникации, бизнес коучинг и корпоративна социална отговорност.

Тя е доктор по икономика и социално управление и доцент по управление на бизнес процеси и бизнес комуникации. И още: изпълнителен директор на фондация „Право и интернет“, експерт по бизнес етикет и международен протокол, трейнър по Невро-лингвистично програмиране (НЛП), коучинг и хипнотерапия. И майка на две деца.

Никога не е възприемала работата „като работа“ и никога не е кандидатствала за позиция, а са я канили, заради качества, умения, образование.

Разговаряме с нея за това каква трябва да е правилната нагласа, за да ти върви гладко в академичен, кариерен и личен план. Както и за това какво се случва с българските студенти и какво е мястото на ВУЗФ в картата на висшето образование у нас.

Вие се занимавате с много дейности и преподавате в различни специалности. В кое от всичко откривате най-вече себе си и кое ви доставя най-голямо удоволствие?

Преподаването ме държи много в час, много нащрек и up-to-date. Много любими са ми часовете с магистри, защото те обикновено са вече по-зрели хора, учебните сесии са интензивни и сме 3 дни заедно, което води до много по-различно представяне на материала и по-задълбочено общуване.

Работата ми като изпълнителен директор на Фондация „Право и Интернет“ е свързана с много отговорни решения, чиста проба мениджмънт и управление на проекти, международна дейност, различна експертиза и много, много пътувания.

Обожавам корпоративните обучения, защото те винаги са предизвикателство за мен. Подготовката за едно такова обучение е десетки пъти по-дълга от самото обучение. Като корпоративен обучител по бизнес комуникации, етикет и международен протокол, работя с най-големите компании в България и се радвам, че обученията ми винаги се помнят.

Чувствате ли се успяла в личен и професионален план?

В професионален план правя много неща и считам за успех това, че обичам всяко от тях. Но продължавам своето пътешествие на развитие, подобрение и усъвършенстване. Мечтая за професура, мечтая за още по-голяма разпознаваемост и признание на Фондация „Право и Интернет“, която управлявам, мечтая за лична и на екипите ми удовлетвореност.

Като най-голям успех в личен план, разбира се, ще кажа, че това са децата ми. Да, много жени имат деца, но съм щастлива, че при мен това най-важно и значимо нещо – майчинството, се случи навреме. През последните години наблюдавам тенденция на отлагане на майчинството за „по-нататък“, след кариерата, като се появи идеалният… И се пропуска момента.

Как започна работата ви във ВУЗФ – защо избрахте точно този университет (или той ви избра)?

Забавен въпрос! ВУЗФ ме намери и взаимно си се избрахме! Това си беше любов от пръв поглед! Някои неща просто се случват, а при мен явно преподаването и академичната кариера са нещо писано и неизбежно.

Започнах като преподавател в една от програмите на ВУЗФ преди около 7 години и постепенно успоредно започнах да преподавам и в много от бакалавърските и магистърски специалности.

Университетът инвестира много в мен преди години, когато бях включена в проект за развитие на младите учени, в рамките на който пътувахме с други колеги по престижни академични събития и конференции, натрупахме много голяма мрежа от академични и бизнес контакти, както и значим брой академични публикации. След това, естествено, и академичното ми развитие (доцентурата) продължи във ВУЗФ.

Има ли алтернатива образованието във ВУЗФ в България?

По-скоро не. В малко други университети бих могла да имам тази свобода да обучавам студентите по мениджмънт, но и да можем да си говорим за живота, за отношенията, да мога да ги изведа на т.нар. company visit и наистина да преплетем бизнес опита с академичното поприще.

Повечето колеги преподаватели имат и бизнес кариера и това е похвално, университетът толерира нашата заетост, служебни пътувания и ангажименти. Защото в крайна сметка от този опит имат полза нашите студенти.

Ако можехте, какво бихте искали да промените генерално в сферата, в която работите?

Системата на образованието ми е голяма болка. На последния Webit (2018) имаше лектор, който каза „The Now is Shorter“ – в буквален превод „Сега-то е по-кратко“. Времето лети, а време няма! Още преди 14-15 години съм учила 3-годишна бакалавърска програма в чужбина. Какво налага в България все още да сме с 4-годишна бакалавърска програма, с което отнемаме най-ценното на младежите – времето? Оставяме студентите по-слабо конкурентни, защото за времето, в което те учат за бакалавър, техните връстници в други държави са вече магистри. Като цяло системата е тромава.

Има дефицити и в отношението, което все още получават студентите, а дори и докторантите в държавните университети. Остарялата и често ненужно груба йерархична структура и „култура“ на големите университети, е отблъскваща за модерния млад човек, който не иска нищо повече от добро отношение.

Много университети, включително Софийският, се оплакват от лошото ниво на средното образование и неподготвеността на студентите, които влизат да учат висше. Забелязвате ли тази тенденция и във ВУЗФ?

Качеството на средното образование е различно – както има различни университети, така има и различни гимназии. Мисля, че подготвеността на кандидат-студентите си зависи от тях. Но да събудим и поддържаме интереса им вече като наши студенти – зависи от нас.

Студентите са една от най-критичните групи, независимо в кой университет учат. Те идват с очаквания и нагласи, с жажда и любопитство. Да! Изненадвате ли се?! Навсякъде се говори за това, че днешните младежи са мързеливи и пуснали се по течението.

Не! Имаме поколенчески модели на поведение, имаме деца и младежи, които знаят толкова много по презумпция, ей така, между другото. И за да не убием техния хъс и любопитство, ние преподавателите, трябва да сме модерни, информирани, адаптивни, адекватни на аудиторията и на нейните очаквания.

Ние трябва да се стараем да сме интересни, а не да се сърдим на студентите, че не им е интересно! Дай, за да получиш! Защото когато студентът получи уважение, усети усилията и подготовката, моето желание да бъда там за него/нея, не за да преподавам, а за да се учим взаимно – тогава системата е правилна.

Какви са студентите, които избират ВУЗФ?

Студентите, които избират ВУЗФ, са свободолюбиви, отворени, мислещи, търсещи и оценяващи различното. Обособяват се добри групи, създават се приятелства. Те имат възможност да работят по време на следването си, а и ние съветваме и окуражаваме студентите да използват всяка възможност за стаж и запознаване с реалността.

Кое е основното, с което искате да ви запомнят като преподавател?

Винаги им казвам, че нито моите дисциплини са най-важният елемент в тяхното образование, нито мотивационните или лидерски теории, нито през коя година е възникнало еди-какво-си, което могат да научат и от Google.

Искам да се научат да се познават, да научат най-много за себе си през годините на следване – да изследват потенциала и лимитите си, вътрешните си стремежи и поривите на душата си. Затова и често използвам лични примери, разказвам им реални истории от бизнеса и частния живот, насърчавам умението за учене независимо от възрастта, желанието за непрестанно усъвършенстване и развитие.

Искам да запаля искри, блясък в очите и желанието да постигнат най-добрата версия на себе си с постоянство в усилията. Искам да са събудени, отворени за възможности, а не проспивали живота и носещи се по течението на мързела, лежейки в комфортната си зона. Там успех и удовлетворение никой не е намерил.

С много от студентите си запазвам приятелски отношения и след приключване на следването им. Взаимно сме си ментори – аз уча от тях, те от мен, помагаме си и си даваме съвети, вършим си услуги в бизнес света, защото времето лети и неусетно те се превръщат в кариерно развити млади хора със собствени връзки и мрежа от контакти.

Какъв съвет бихте дали на някой млад човек, който тъкмо завършва висшето си образование у нас?

Съвет на някой, който завършва, не бих дала, защото тогава вече е късно. Давам съвети и насърчавам, докато учат, а именно: опознай себе си. Осъзнай, че никога повече няма да разполагаш с времето си така, както в студентските години. Разбери какво обичаш, какво те вдъхновява, кога и как се чувстваш най-много себе си, какво ти носи енергия и какво ти я отнема. Намери страстта си и следвай интуицията си. Изследвай тялото, ума, душата си и тествай границите си. Поеми отговорност за това, което ти се случва.

Защото какво можеш да управляваш, ако не можеш да управляваш себе си?

Източник: www.webcafe.bg


34319037-10155492447918314-7668570412296437760-n-1798-850x0

Доц. д-р Даниела Илиева представи доклад на конференцията “Future Technology Analysis – Future in the making” в Брюксел

На 4 и 5 юни2018 г. в БрюкселБелгиядоц. д-р Даниела ИлиеваИзпълнителен директор на Фондация „Право и Интернет“взе участие в конференция Future Technology Analysis – Future in the making”. Фокус на конференцията са новите предизвикателства пред създаването на политики и методи за преодоляването им.

Конференцията има за цел да допринесе за трансформиране и реформиране на процеса на разработване на политики чрез:

• представяне и обсъждане на идеи от актуални проучвания, ориентирани към бъдещето, по конкретни въпроси, свързани с политики;

• споделяне на опит относно начина, по който прогнозирането се използва при разработване на политики;

• демонстриране влиянието на прогнозирането върху на създаването на политики и вземането на решения;

• подкрепа на напредъка на методите, практиките и допълващите подходи към променящите се потребности от изготвяне на политики;

• мотивиране на възприемането на тези подходи и обмен между практикуващите и създателите на политики.

В рамките на събитието доц. д-р Даниела Илиева представи доклад на тема “PaigniophobiaDaring to use serious game in China в съавторство с докторанта на Висше училище по застраховане и финанси, Епаминондас Христофилопулос.

Събитието е организирано от Съвместния изследователски център на Европейската комисия като част от Science Hub събитията на ЕС.

viber_image_2019-06-27_10-05-57

GAP анализ – какво трябва да знае бизнесът за него?

От 25 май тази година всички дейности, свързани с обработване и съхраняване на лични данни във всяка организация подлежат на нова регулация – GDPR. Тя установява много по-стриктни изисквания зазащита на личните данни, като една от основните промени е размерът на санкциите. Компаниите е нужно да предприемат редица мерки и то преди обявената дата, за да се подготвят за изискванията на новия режим и да приведат в съответствие с Регламента своите бизнес процеси.Основна стъпка в тази подготовка е установяване на несъответствията между текущото състояние на организацията спрямо изискванията на GDPR или извършване на т.нар. GAP анализ. Какво е GAP анализ и защо е необходим той, разказва доц. д-р Даниела Илиева, Изпълнителен директор на Фондация „Право и Интернет“ и член на Управителния съвет.

Фондация „Право и Интернет“ е българска неправителствена организация, понастоящем научно-изследователски център. В тази връзка, Фондацията е имплементирала редица международни и национални проекти, в областта на правните, технологичните, икономическите и социалните въпроси, свързани с бързото навлизане на информационните и комуникационни технологии както в публичния, така и в частния сектор, включващи правни анализи и оценка на законодателството, разработване на стратегически документи и анализ на национални политики. Един от основните подходи, използвани от екипа на Фондацията, е именно извършването на GAP анализ. В портфолиото на организацията са както държавни органи, така и частни дружества, доверили се на опита и експертизата на екипa от специалисти, за да получат предварителна оценка и насоки относно привеждането в съответствието на техните системи и процеси със съществуващи или нововъведенистандарти и нормативни изисквания.

1. Първата стъпка към привеждане всъответствие на процесите в дадена организация с нови стандарти и нормативни изисквания, е извършването на вътрешен анализ на работните процеси, известен повече като GAP анализ. Какво би следвало да включва един такъв анализ в контекста на GDPR?

GAP анализът в контекста на GDPR оценява текущото ниво на съответствие с Регламента и помага за идентифицирането и приоритизирането на ключовите области на работа в организацията. Това е един добър начин компаниите да разберат и определят високо рисковите и слабите области на своите процеси по обработване на лични данни, за да са сигурни, че спазват изискванията и не биха понесли така нашумелите огромни по размерглоби. GAP анализът представлява цялостен проект, който стартира с извършването на така наречената „инвентаризация“ на процесите по обработване на лични данни, в рамките на която се идентифицират всички дейности и процеси по обработване на лични данни и техния реален обхват – като например отношенията на компанията с персонала, с контрагенти, клиенти,извършване на дейност по видеонаблюдение и много други. Имайки предвид широкото приложение на GPDR и с оглед постигането на целите на проекта, организацията, която е обект на анализ, следва да осигури участието на всички вътрешни звена. Това би означавало участие в различните етапи на представители на висшия мениджмънт, HR и ИТ отдели, отдел продажби, маркетинг, доставки, логистика (и всички други съответни отдели).

Извършеният GAP анализ дава структуриран поглед върху основните процеси по обработване на лични данни, като отчита рисковете при обработване и включва препоръки за предприемане на конкретни мерки за привеждане или постигане на съответствие с изискванията на нормативната рамка.

2. След приключване на анализа и получаване на експертно мнение, какво се очаква от администраторите на лични данни и съответно от / обработващите лични данни да предприемат като действия?

След приключване на GAP анализа, компанията следва да предприеме мерки по привеждане в съответствие с изискванията на GDPR. С оглед спазване на изискванията за прозрачност, документиране и отчетност е необходимо ревизиране, адаптиране и изготвяне на определени вътрешни документи, така че да се обезпечи законосъобразното обработване на лични данни в структурата на съответната организация. Конкретни мерки, които администратори или обработващи лични данни следва да предприемат, са поддържането на детайлни регистри на всички основни дейности по обработване съгласно чл. 30 от Регламента, актуализиране или изготвяне на политика за защита на личните данни и/или поверителност, уреждане на отношенията администратор-администратор, администратор-обработващ чрез договори или анекси към договорите, разработване на процедури за събиране на съгласия от субектите на данни, разработване на процеси за упражняване на правата на физическите лица, и в определени случаи, назначаване на длъжностно лице по защита на данните.

3. Разкажете ни повече за фигурата на „Длъжностно лице по защита на данните“.

Длъжностното лице по защита на данните лежи в основата на новите изисквания на GDPR, и определянето му е задължително в конкретните случаи, предвидени в чл. 37 от Регламента.

Концепцията за Длъжностното лице по защита на данните не е съвсем нова, тъй като това е длъжност, съществуваща до момента в други европейски държави като Германия и припозната като полезна за организациитe, с оглед спазването на приложимите изисквания за защита на личните данни. В България и досега е съществувала правна възможност, но не и задължение за назначаване на лице по защита на личните данни.

GDPR обаче въвежда напълно нови функции на Длъжностното лице по защита на данните, което следва да изпълнява широк набор от дейности. В обхвата на длъжността влиза задачата да изпълнява ролята на „точка за контакт“ за надзорния орган, както и за физически лица по въпроси, свързани с обработването на техни лични данни и упражняването на техни права, да информира и съветва администратора за задълженията, да наблюдава текущо спазването на изискванията на Регламента, да докладва директно на ръководството на организацията.

Най-общо това е „отговорникът“ по защита на личните данни, който помага на компаниите да спазват основните изисквания за отчетност, прозрачност и документиране.

4. Регламентът посочва два варианта за определянето му – член на персонала или външна аутсорсинг услуга? Какви фактори трябва да се взимат предвид при взимането на решение за определянето му?

При назначаването му като член на персонала, на първо място, компаниите трябва да имат предвид, че Длъжностното лице по защита на данните е една независима фигура. В тази връзка, за да се осигури неговата независимост както и директно сътрудничество с ръководството на компанията, следва то да бъде назначено на висока йерархична позиция. Особено важен аспект е да се следи за възникването на конфликт на интереси, в случаите на съвместяване на длъжности. Служителят по Човешки ресурси, ИТ служител, вътрешния юрисконсулт или служители на ръководно ниво, директно въвлечени в обработването на лични данни и определящи целите и средствата на обработването, не могат да изпълняват тази длъжност. В повечето случаи в компанията почти няма длъжност, която да не влиза в този обхват. При наемане наслужител, организацията, обаче, следва да осигури и достатъчна степен на натовареност на лицето както и неговата взаимозаменяемост, в случаите на негово отсъствие.

При подбора на длъжностно лице, следва да се вземат предвид не само неговите професионални умения в областта на защита на личните данни, но и неговите познания в индустрията и комуникативните му качества, които ще му помагатефективно да си сътрудничи с надзорния орган, със субектите на данни и с ръководството на компанията.

В случаите на аутсорсинг на дейността на външен изпълнител, организацията възлага задълженията на Длъжностно лице по защита на лични данни на подготвен екип от експерти, които да изпълняват тази роля. Тази организация се ангажира на база договор за услуги да предоставя качествена услуга, като поема задължениеза конфиденциалност и осигурява поемането на такива задължения и от всички участници в екипа й. По този начинсе гарантира в по-голяма степен независимост на длъжностното лице, с което намалява и рискът от възникване на конфликт на интереси. Конфликт на интереси в тези случаи би възникнал, ако длъжностното лице бъде поканено да представлява компанията в съдилища по дела, свързани със защитата на личните данни.

5. При евентуално нарушение и налагане на глоба на дадена организация, до каква степен „Длъжностното лице по защита на данните“ носи отговорност?

Първо нека споменем, че администраторът или обработващият носи отговорност за спазване на изискванията на Регламента. Длъжностното лице е това, което чрез своя независим експертен съвет помага на организацията надлежно да прилага тези изисквания и да поддържа едно постоянно високо ниво на защита на личните данни. За да се избегнат подобни ситуации, би било полезно длъжностното лице да бъде в голяма степен въвлечено и ангажирано с голяма част от въпросите по обработване и защита на личните данни, така че своевременно да съветва и информира за потенциални рискове. Длъжностното лице, обаче, не взима и не трябва да взима самите решения, свързани с обработването на данните. То дава независими съвети и насоки, с които администраторът или обработващият могат да се съобразят или не по тяхна преценка.

И все пак, при възникване на ситуация, в която Длъжностното лице не изпълнява, свързаните с функцията му задължения, дейността му може да бъде преустановена или да бъде освободено от длъжност съгласно приложимото договорно или трудово право.

6. Забелязва се, че „ Длъжностно лице по защита на данните? “ се обособи като отделна, чисто нова професия. Какъв съвет бихте дали на компаниите при избора на такова лице?

В момента се очертава интензивно търсене на „Длъжностно лице по защита на данните“. Ако компаниите изпитват трудност да подберат подходящ член на персонала, то както вече споменахме, съществува и възможност за определяне на външен изпълнител. Много компании в България вече предлагат тази услуга като част от разнообразното си портфолио, а други се фокусират в аутсорсинг само на длъжностни лица по защита на данните.

Изборът остава в ръцете на организациите, но определянето на такова лице следва да е добре обмислено и отговорно решение.

dsc-5677-1711-850x0

Доц. д-р Даниела Илиева се включи в кръгла маса “Взаимодействие за киберсигурност между наука, бизнес и държава”

На 05.04.2018 г. в Университетa по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ) се проведе кръгла маса „Взаимодействие за киберсигурност между наука, бизнес и държава.“ Събитието имаше за цел да представи и дискутира актуална информация от ЕС и НАТО за динамична рамка на финансиране на научни и образователни проекти по киберсигурност. Събитието беше открито от Красимир Каракачанов, заместник министър-председател и министър на отбраната и Красимир Вълчев, министър на образоването и науката.

Доц. д-р Даниела Илиева, Изпълнителен директор на Фондация „Право и Интернет“, взе участие в кръглата маса, представяйки CITYCoP: Citizen Interaction Technologies Yield Community Policing, текущ проект по Хоризонт 2020, в който Фондацията участва.

CITYCoP се изпълнявав контекста на бързия подем на приложения за смартфони, които имат за цел да повишат случаите на съобщаване на извършени престъпления и взаимодействието между граждани и власти, в съответствие с модела „Полиция в близост до обществото“. Проектът изследва защо ЕС изостава, въпреки факта, че моделът „Полиция в близост до обществото“ е успешно внедрен в няколко държави от ЕС. В рамките на проекта се разработва и технологично решение, което включва създаването на приложение за смартфон, както и онлайн портал, които могат да бъдат внедрени във всеки европейски град, като се отчитат местните особености и разнообразието.

Ръководителна екипа от Фондация „Право и Интернет“ за изпълнение на CITYCoP е проф. д-р Георги Димитров, Председател на организацията.

dsc_0117-850x491

Разликата, която прави разликата – Пайп Систем във втория сезон на Академия Лидерите

Лектори на втория модул на Академия Лидерите бяха инж. Николай Чомаковски – управител на Пайп Систем и доц. д-р Даниела Илиева – трейнър по невро-лингвистично програмиране. Двамата заедно изнесоха лекция на тема „Каква е разликата, която прави разликата?“

Инж. Николай Чомаковски завършва специалност „Промишлено и гражданско строителство“ във ВСУ „Л.Каравелов“. Своята компания „Пайп Систем“ основава през август 2004 г. като малък склад за строителни материали. Компанията започва да обособява „комплексна инженерингова услуга“ като основен продукт, а към днешна дата тя включва проектиране, изпълнение, доставка, поддръжка, 10-годишна пълна гаранция, както и застраховка.

Доц. д-р Даниела Илиева е сертифициран трейнър по Невро-лингвистично програмиране (НЛП), Коучинг и Хипнотерапия. Тя е експерт по презентационни умения и публична реч, придобила образователна степен доктор с разработка на тема „Методика за усъвършенстване на презентационни умения”. Като консултант и трейнър, сред нейните клиенти са Microsoft, Sitel, Pepsi, Unitcargo, Pipe System, големи правни кантори, както и други частни и правителствени организации.

Презентацията си представиха чрез лични истории и примери, с които подкрепиха своите виждания. Тяхната рецепта за успех се състои в няколко стъпки, които са им помогнали да стигнат до своите позиции. В залата бяха и част от екипа на Пайп Систем, сред които и Йордан Николов, Валентина Ангелова и Виктор Николов, които бяха част от миналия сезон на Академия Лидерите и към днешна дата работят в компанията.

Това са шестте основни качества, които правят разликата:

  1. Адаптация – важно е умението да се приспособяваш в различни среди и ситуации, а егото е пречка за постигането на тази точка.
  2. Проактивност – много важно качество за постигане на успех. „Не спирайте да се интересувате и питате!“ – беше съветът, който инж. Чомаковски даде на участниците в Академията.
  3. Очаквания – важно е да излизате от зоната на комфорт и да не се получава разминаване между очакванията и реалността, защото се губи хъсът и желанието за развитие. След като спечелиш работодателя, идва важната част, а много хора смятат, че предизвикателството приключва с успешното минаване на интервюто за работа.
  4. Вяра в природата – важно е да можеш да почиваш и да знаеш кое е твоето място за релакс. Тук инж. Чомаковски разказа как му се е наложило да прекара няколко поредни нощи на строежа на голям столичен МОЛ и тогава е решил да промени начина си на живот. Тогава той наема планински водач и всеки втори четвъртък изкачват заедно малко познати върхове в България.
  5. Баланс – това е качество, без което може да изгубиш себе си. Балансът може да е между работата и природата, семейството и задълженията. Времето е най-ценната валута, с която разполагаме. „Каква е същността на времето – нещо, което ежеминутно, ежесекундно се превръща в спомен, затова трябва да се използва умно, за да се създават спомени.“ – споделиха лекторите.
  6. Успех – това е нещо, което човек открива, само когато е доволен от това, което му се случва, за всеки от нас целите са различни и могат да се променят с времето.

Темата, на зададения от компания Пайпсистем казус, беше моделиране. При моделирането се изучават хора, които са отличен пример за представяне, наблюдава се тяхното поведение, задават се въпроси и се следи дали извършвайки същите неща от други индивиди, ще се постигнат сходни резултати. Задачата им бе да открият модел на съвършенство в нещо определено и да разберат неговата стратегия до най-малките детайли. Целта на такъв тип упражнение е да свикнат с правилния анализ и откриването на точния метод за постигане на исканите от участници резултати за тяхното развитие.

Всеки от отборите избра по един човек или екип от хора, който намира за съвършен в нещо и го представи пред останалите като се опита да разясни модела му на живот и начина, по който е постигнал успех в своята сфера.

Платформата ucha.se бе избарана от черният отбор и по-конкретно хората, които стоят зад нея. Представиха основните им качества – проактивни, инициатори на промяна, социална ангажираност, успешен бизнес модел, но и социален план, затова са и най-добрият пример за екип.

Сивият отбор беше избрал Михаела Петрова за свой вдъхновител, защото притежава личен бранд, цени времето като инвестиция, и ги е довела до извода, че “Нишките са качествата, а възелът си ти.”

Иван Кънчев, който се занимава с българска история – сред качествата му са постоянство, самоконтрол, отговорност, искреност, хумор бе представен от синият отбор.

Оранжевият отбор говори за предния лектор в Академия Лидерите, а именно Андрей Ходкевич, иноватор в архитектурата, за него в процеса на работа е важна средата, самокритичен е и перфекционист, разликата при него правят – трудът, усилието и любовта.

Дарена Милкова – презентирана от жълтият отбор, архитект, част от множество неправителствени организации, организира събития в България и извън страната, три неща я водят към успеха: партньорства, екип и екстремни ситуации.

Лилавият отбор избраха Антонио Младенов, печелил множество медали в състезания по карате, отличава се с упоритост в спорта и организираност.

Своите седем минути белият отбор посвети на Милен Великов, HR специалиста в Академия Лидерите. Той ги е спечелил с качества като адаптивност, литературен интерес, спорт, кулинарство, упоритост, отдаденост, целенасоченост, комуникативност, не се страхува от провал и проактивност.

Червеният отбор се беше насочил към д-р Асен Цеков, завършил детска неврохирургия, мениджмънт и психология. Работи седем дни в седмица в болница Токуда, а през свободния си съботен следобед се занимава с благотворителност в детски дом. “Егото е една дупка, в която, ако попаднеш, няма измъкване”- им е споделил той. Това, което го прави различен е неговата човечност.

Николай Беляшки – Белята, част от 101 каба гайди, представиха зеленият отбор. Занимава се и с майсторене на гайдиачеството, а качеството, с което ги спечели е всеотдайност.

Кафявият отбор говориха за Емилиян Байкушев, необикновен заради своите мечти, любов, иновация, поемамето на премерени рискове, постоянство и не на последно място – човечност.

Всеки от участниците получи като подарък книгата на Дейл Карнеги – „Как да печелим приятели и да влияем на другите“ с лично подписано послание от инж. Чомаковски. А два от отборите спечелиха и голямата награда – време с менторите на вечеря в ресторанта на победителката от втория сезон на „MasterChef“ – Севда. Мястото не е случайно, а е символ на труда и упоритостта, които притежава създателката му. Първоначалният замисъл бе само един да бъде победителят, но инж. Николай Чомаковски, доц. д-р Даниела Илиева и екипът им дадоха равенство на синия и оранжевия отбор, защото те най-ясно бяха структурирали стратегията на личностите, които са избрали. (… още)

viber_image_2019-06-28_11-34-48

СПА етикет

СПА етикет
Превърналият се в целогодишен за България сезон за спа почивки и забавления на открито и закрито,провокира да поговорим за спа етикета или как да се насладим елегантно на различните спа възможности. Всички сме ставали свидетели на абсурдни ситуации, а може би и неволно сме били главни герои в такива.

Предлагам някои на вид обикновени правила и съвети, но често пренебрегвани или неглижирани.

Бански
Има държави, в които е недопустимо носенето на бански и каквото и да е облекло в сауните, но България не е сред тях. Българите сме страстна и чувствителна към голотата нация и появата ви на публично място au naturelle, ще предизвика неудобство не само за вас, но и за околните.

Боси и обути
За удобство и лична хигиена, ходенето на влажни места изисква да се ходи с чехли или джапанки. Дори луксозните и отлично хигиенизирани спа центрове с отлични спа условия, не са застраховани от появата на вредни за кожата елементи. Опасността от подхлъзване също не е маловажна.

Тишината
Спа центровете обикновено са място за почивка, а не за шумни забавления и разговори. Уважението към уединението и правото на почивка на останалите изключва разговори на по-висок от шептене тон или демонстративни разговори по телефона.  Нека останат за помещенията, които са подходящи за тях.

Стаята за почивка е стая за почивка
Relax room, relax chamber или стая за почивка, обикновено е стая, зала или кът, обособена за почивка след натоварването на сърцето и тялото след сауна, парна баня или масаж. Тишината е основният
сребърен елемент на почивката, а мълчанието е злато. Осигурете си поне сребърна, ако не и златна почивка.

Бързо вътре, бързо вън
Температурата, която се поддържа в различните затоплящи тялото помещения, е специфична. Осведомете се за препоръчителното времетраене на посещенията в сауна, парна баня и др. (обикновено
е 3 пъти по 10-15мин) и ако това времетраене не ви понася и личните ви предпочитания са за по-кратки престои, опитайте да не пречите на другите с широко отворени врати, разговори на вратата, размисли
тип „да вляза или не“, „ за мен ли е или не“, защото така разваляте удоволствието на хората, които са вече вътре, а и вашето собствено, ако изберете спа помещението, точно заради специфичната температура и влажност.

Нейно Величество Хавлията
Една от най-нехигиеничните среди е влажната среда. В нея виреят и се развиват огромно разнообразие от микроорганизми, които със сигурност не желаете да станат жители и на вашия организъм. Повечето спа центрове предлагат хавлии и халати на клиентите си, дори и за децата. Информирайте се предварително какво включва цената на посещението и ако не се предлагат хавлии, носете си собствена за посещението в сауна, стая за почивка, шезлонг около басейн, и др.

Лично пространство
Повечето хора са чувствителни по отношение на личното си пространство и инвазията на някой към него. Когато тялото е разголено, какъвто е случаят по време на спа процедури, чувствителността естествено се засилва още повече. Така че в спа центъра следва да спазваме още по-стриктно правилата
за лично пространство, да пазим своето и да уважаваме чуждото.

Коментари и клюки
Неведнъж съм ставала свидетел на разговори, коментари, обсъждания по отношение на трети лица и последващата абсурдно-комична ситуация на „Ама ти ли беше това? Не те познах без дрехи!“ Приглушената светлина в сауни, парни бани и други спа помещения, породената от голотата интимност, не бива да стават поводи за емоционално поддаване на клюки и душевно разголване на тема кой с кого, какво, кога и как.

За дългите коси
Освен хигиенична, има и практична гледна точка – топлината не е полезна за косата, изсушава косъма и го прави податлив на накъсване. Правилният етикет за дамите с дълги коси е да носят косата си мокра и прибрана, или ако не желаят да я мокрят, с цел предотвратяване на падащи косми и нарушаване целостта на косъма, да завият косата си с кърпа или тюрбан.

Възпитание на децата в къщи
Да си спомним за тишината и няма нужда да се разисква повече темата.

Гардеробите
Етикетът има много важен елемент, а именно естетиката. Много по-естетично е да подредим личните си вещи на мястото, отредено за това, отколкото на разкриваща камара или натоварена купчина на някоя обществено достъпна и видима закачалка.

Превключи, изключи
Защо да сме тук като още сме там? Ефектът от почивката може да се превърне в дефект, ако не изключим динамиката и не превключим на режим „relax”.

ruskata2

УЧЕНИЦИ И ЕКСПЕРТ ПО БИЗНЕС ЕТИКЕТ С ЛЕКЦИЯ ЗА ОБЩУВАНЕТО В РУСКАТА ГИМНАЗИЯ

За първи път обучение от подобен  ранг в Руската гимназия в Пловдив

Само преди няколко дни (4.05) доц. д-р Даниела Илиева-Колева проведе обучение на тема „Какво казва езикът на тялото?” в Езикова гимназия „Иван Вазов”

Лекцията, свързана с невербалната комуникация, бе организирана от екипа на учебна компания ЛЕА, който само преди месец спечели награда от състезанието „Млад предприемач”.

Георги Стоянов, Димитър Тодев, Бирсен Алиманова и Йолена Гешева се заеха с инициативата да предадат на своите съученици от гимназията ентусиазма и екипния дух, които бяха в основата на техните успехи. Естествено, какъв по-добър начин от това да поканят експерт по бизнес етикет, който преподава не само в редица български университети, управлява една от най-големите правителствени организации в България, но и провежда обучения и семинари на корпоративни фирми.

Съгласието и да проведе безвъзмездно подобно обучение сред гимназисти бе посрещнато с огромен интерес. Записванията приключиха пъти по-бързо от очакваното. Управата на ЕГ „Иван Вазов” предостави всичко необходимо за гладкото протичане на събитието. Доказателство за това, че ЕГ „Иван Вазов” интегрира нови, модерни практики за обучение, отговарящи на интересите на възпитаниците си. А това е само началото на бъдещи партньорства.

Отзивите на участниците след лекцията бяха повече от вдъхновяващи. Удовлетворението от това, че познавайки вече себе си, ще са много по самоуверени в комуникацията си с другите, се четеше по лицата на учениците.

14900370_331947563849617_5574575997744597587_n

Успехът е начин на мислене

Доц. д-р Даниела Илиева е професионален трейнър- консултант по бизнес етикет и протокол, сертифицирана от EUROPROTOCOL – The European School of Protocol. Профилът й включва богат опит в бизнес коучинг, мениджмънт на бизнес процеси, бизнес комуникации, междукултурни комуникации и презентационни умения.
Доц. д-р Даниела Илиева е сертифициран трейнър по Невро-лингвистично програмиране (НЛП) и Коучинг, акредитирана от Международната НЛП Асоциация, Американския НЛП Борд, Американския Борд по Хипнотерапия, както и от Европейския съвет по менторство и коучинг.
Доц. д-р Илиева е често канена като гост-лектор на различни академични и бизнес събития. Тя е единственият обучител и преподавател в България, който комбинира областите НЛП, модерен бизнес етикет, международен протокол и коучинг. Сред нейните клиенти са Microsoft, Sitel, Pepsi, Junior Achievement Bulgaria, Unitcargo, Pipe System Bulgaria, Сдружение на фамилния бизнес, Български зъболекарски съюз, големи адвокатски дружества, както и други частни български и международни компании и правителствени организации.
Доц. д-р Даниела Илиева е експерт по Международен туризъм и хотелиерски мениджмънт, има бакалавърска степен по Бизнес администрация, магистърска степен по Маркетинг и докторска степен по Икономика (Социално управление) с тема на дисертационния труд „Методика за усъвършенстване на презентационни умения“.
През 2016г. придобива академичната титла „доцент“ по Управление на бизнес процеси и бизнес комуникации с книгата си „Mentoring: process, guidelines and programs”(„Менторството: процес, насоки и програми”).
Доц. д-р Даниела Илиева е лектор в международния факултет на University of Sheffield, в Университета по библиотекознание и информационни технологии (УНИБИТ), както и във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ). Тя е почитан и ценен актив за тези висши училища, тъй като предоставя най-актуалното образование по темите бизнес комуникации, организационно поведение, бизнес мениджмънт и управление на човешките ресурси, както и осъществява така необходимата връзка между бизнес и академия.
Доц. д-р Илиева е изпълнителен директор на Фондация „Право и Интернет” – изтъкната неправителствена организация, която работи в областта на право на информационните и комуникационните технологии. В момента се занимава с развитието и приложението на многобройни национални и международни проекти на организацията, както и с редица нови проекти в различни бизнес и образователни сфери.
Автор на много бизнес и академични публикации, тя е и инициатор на идеята и собственик на европейски патент EUROMENTOR – платформа за свързване на ментори с менторствани от различни сфери на бизнес и образование.

#tedxvarna

Screenshot_20200420_120912 (1)

Кога лидерите излизат от протокола?

ВИЖТЕ ВИДЕОТО

Кандидатите за държавен глава се опитаха да формулират своите послания, но в голяма част те бяха доста абстрактни. Имаше и послания, които бяха толкова конкретни, че стигаха до смехотворност, коментира проф. Иванка Мавродиева, преподавател по реторика и ПР в СУ „Св. Климент Охридски“.

Пъстра, но не чак толкова интересна кампания, шарена, но не чак толкова наситена. Така обрисува тя кандидатпрезидентската кампания.

В комуникацията си бъдещите държавни глави и правителствени делегати трябва да се стремят към това да изтъкнат себе си, а не да охулват отсрещната страна, обясни доц. д-р Даниела Илиева-Колева, професионален консултант по бизнес етикет и международен протокол.

ВИДЕО
„Денят започва“ | „Денят на изборите започва“ – 06.11.2016