dani-books

24 май – Mост между традицията и дигиталните иновации

На 24 май България отбелязва един от най-обичаните си официални празници – Деня на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. Докато почитаме великото наследство на светите братя Кирил и Методий, пред нас стои и едно съвременно предизвикателство: как да събудим любов към четенето у младите поколения, израснали в дигиталния свят?

Богатото наследство на 24 май

Денят на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност чества великото дело на светите братя Кирил и Методий, създали глаголицата през IX век. Тази азбука по-късно се развива в кирилица, която днес се използва в 12 държави. Мисията на братята надхвърля езика – те разпространяват грамотността и християнските ценности сред славяните, полагайки основите на българската литература и културна идентичност.

Празникът се отбелязва от векове – първото документирано честване е през 1803 г. в Шумен, а през 1851 г. Найден Геров организира първото официално тържество в Пловдив. През 1980 г. папа Йоан Павел II обявява Кирил и Методий за съпокровители на Европа.

През 2020 г. официалното име на празника е разширено на „Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност“. Традиционно празнуваме с шествия, концерти, тържества и академични събития, които подчертават значението на образованието и културата.

Грамотността в България днес: предизвикателства и възможности

Въпреки богатата литературна традиция, статистиката за четенето в България е тревожна. Според последни проучвания, един от трима възрастни (36%) не чете книги, а само 24% четат почти всеки ден. Има и сериозно поколенческо разделение – почти половината (49%) от хората над 60 години не четат изобщо, докато при младите под 29 години този дял е 24%.

Географските различия също са значителни – ежедневното четене е три пъти по-често в столицата (33%) и областните градове (30%), отколкото в селата (12%).

Особено тревожно е, че според PISA[1] 2015, 41,5% от българските 15-годишни ученици не достигат базово ниво на четивна грамотност и са функционално неграмотни. Това подчертава нуждата от изграждане на култура на четене за удоволствие сред младите хора.  Самата аз изпитвам имах и имам същите предизвикателства у дома с възпитанието на любов към четенето у моите деца.

Грамотността на XXI век

В днешния свят грамотността е нещо повече от умението да четем и пишем. Тя включва критично мислене, медийна и информационна грамотност, дигитални умения – т.нар. „умения на XXI век“. Те са ключови за ориентиране в дигиталната среда и за различаване на достоверна информация от фалшиви новини.

Дигиталната грамотност включва:

  • Основни компютърни умения
  • Оценка на информацията онлайн – разграничаване на фалшиви от истински новини и публикации
  • Критично мислене и разпознаване на пристрастия
  • Етично поведение в интернет
  • Адаптивност към технологичните промени

Докато честваме делото на Кирил и Методий, трябва да осъзнаем, че развиването на тези умения е жизненоважно за бъдещето на младите българи.

Как да ангажираме дигиталното поколение с четенето

Предизвикателството пред родители, учители и културни институции е ясно: как да направим четенето привлекателно за децата, израснали с екрани? Във всички мои лекции и обучения, пред всички типове аудитории, апелирам към едно и също: решението не е да се противопоставяме на технологиите, а да ги използваме умно. Ето няколко доказани подхода:

1. Използване на дигиталните платформи като врата към четенето

В България вече има успешни примери като „Книговище“[2] – платформа, която превръща четенето в игра. Учениците четат книги, след което отговарят на въпроси онлайн, събират точки и се състезават с връстници. Един учител споделя: „Учениците ми не можеха да дочакат звънеца, за да извадят телефоните си, но с Книговище съчетахме полезното с приятното – сега могат и да четат, и да са на любимите си устройства!“

2. Създаване на социални читателски общности

Четенето не трябва да е самотно занимание:

  • Организиране на онлайн кампании с хаштагове като #BulgariaReads
  • Създаване на виртуални читателски клубове (това се оказа правилната формула за дъщеря ми)
  • Насърчаване на участието в платформи като Goodreads, Bookstagram или BookTok (у дома това проработи за сина ми)

3. Свързването на четенето с личните интереси на децата

Децата четат по-охотно, когато темите ги вълнуват:

  • Да им дадем свобода да избират сами какво да четат.
  • Да препоръчваме книги според техните хобита и любими занимания.
  • Да включваме комикси, кратки разкази, подкасти.

4. Използване на социалното влияние и ролевите модели

  • Организирани срещи с известни личности, които споделят за любимите си книги.
  • Създаване на програма за „посланици на четенето“ в училищата.
  • Насърчаване на семейното четене.

5. Интеграция на четенето в дигиталната комуникация

„Скрийн тайма“ може да бъде използван в наша полза.

  • Организиране на онлайн четения на живо.
  • Комуникация с автори чрез социалните мрежи (аз самата често пиша директно на някой автор, който ме е впечатлил и винаги досега съм получавала обратна връзка и диалог).
  • Насърчаване създаването на дигитално съдържание, вдъхновено от книги (видео, подкаст, графики).

Пътят напред, за който мечтая и като родител, и като университетски преподавател – НОВО НАЧАЛО ЗА БЪЛГАРСКАТА ГРАМОТНОСТ

Днес имаме възможност да преосмислим как насърчаваме грамотността.

Българската писменост е твърде ценно наследство, за да го загубим в дигиталната ера. Като съчетаем традиционното четене с новите технологии, ще почетем делото на Кирил и Методий и ще подготвим децата си да бъдат критични, информирани и активни граждани.

Днес, когато улиците са изпълнени с празнично настроение, нека си обещаем да поставим грамотността на първо място – не само на 24 май, а всеки ден. Така ще гарантираме, че азбуката, създадена преди повече от хилядолетие, ще продължи да вдъхновява и свързва българите и в бъдеще. И ще гарантираме подготвеността на младите за едно по-добро и пълноценно утре.


[1] Programme for International Student Assessment

[2] Книговище | Превръщаме четенето в игра