Teaching a good career-1

Да започнем със ЗАЩО

Всеки човек има неговото си ЗАЩО: “защо” е целта, причината или вярата, която ни вдъхновява да правим това, което правим. Тази статия има за цел да представи една популярна, практична и доказала се теория за мотивация, вдъхновение и постижения, която може да се използва успешно в преподавателската дейност на учители и лектори.

Вече повече от десетилетие Саймън Синек популяризира концепцията “Start with WHY” или да започнем със защо. В завладяващо TED Talk видео, гледано от над 5 милиона души, Саймън Синек описва как големите лидери вдъхновяват действие у своите слушатели и последователи, като комуникират отвътре навън или започват със ЗАЩО.  Синек обосновава теорията си с биологията на иднивида, а не с психологията, фокусирайки се върху лимбичния мозък и подсъзнателните “животински” реакции. Ако изполваме теорията на Саймън Синек за подхода към лидерството, наречена „Златният кръг“ и я приложим аналогично върху образованието, ще видим, че в центъра на Златния кръг е ЗАЩО. Следващият концентричен кръг е КАК. И накрая, най-отдалеченият кръг е КАКВО.

Фиг. 1. Златният кръг

Източник: Собствено изображение

Всеки лидер и всеки учител познава своето КАКВО и може успешно да опише своите продукти, респективно преподавателски дисциплини. Някои компании/ учители също знаят КАК правят това, което правят – техните уникални предимства, тяхната стойност и техните ценности, или същите на преподавания предмет. Но малко компании/ учители знаят или обръщат внимание на ЗАЩО – тяхната цел, причината или вярата им. ЗАЩО е тяхната причина. И ЗАЩО е защо някой трябва да се заинтересува.

Динамиката, предизвикателствата, възможностите и разнообразието на 21ви век са огромни. За да „слуша“ и „внимава“ в час, на днешния ученик му е необходима много добра обосновка ЗАЩО?

Днешната младеж, както ги наричаме, питат ЗАЩО и ние трябва да сме готови да отговаряме. Дори малките дечица питат ЗАЩО и не се задоволяват с диктаторски и авторитарен отговор „Защото така казвам“.

Тъй като КАКВО е най-лесно да се знае и да се изрази, повечето лидери и учители започват с КАКВО. Понякога те също обсъждат КАК, но рядко говорят за ЗАЩО. По отношение на Златния кръг, те преподават навън. Саймън Синек препоръчва да обърнем реда. Да започнем отвътре навън в Златния кръг, да започнем със ЗАЩО, да обсъдим КАК и да завършим с КАКВО.

Винаги е имало много разговори за „какво“ и „как“ в образованието.  Много повече се говори за това какво се преподава в училищата и как се преподава.  Недостатъчно внимание се отделя обаче на ЗАЩО компонента на обучението и образованието.  Не става въпрос само за това учениците да бъдат подготвени за по-нататъшното си образование или за живота, а за много по-дълбок смисъл, а именно да се гарантира, че учителите, и още по-важно, учащите, имат отговор на въпроса „Защо изучавам това?“, който надхвърля „да си намеря работа“ или „да отида в университет“.

Ако самите преподаватели могат да започнат с това ЗАЩО намират своята собствена цел и страст в обучението, това ще постави по-силен акцент върху целта на учащите се в тяхното собствено пътуване към познанието.

Ирландският драматург и поет, Уилям Бътлър Йейтс казва, че „образованието не е пълнене на кофа, а запалване на огън“. Светлината на този огън ще бъде един от ключовете за решаване на предстоящото глобално предизвикателство на младежка безработица.  Създаването на по-независими и целенасочени учащи се ще гарантира, че учениците на бъдещето ще вземат по-активна роля в избора на кариера и живот, така че да имат по-ясна представа за това, което могат и искат да направят, много преди да завършат гимназиален курс.  Според Нафез Даккак[1], който се занимава активно с образователната реформа в световен мащаб, започвайки със ЗАЩО е ключово, ако нашата цел е да създадем предприемаческо и мислещо общество, в което хората да се справят с ежедневните си предизвикателства, включително намирането на работа, чрез промяна на начина на мислене.  Един от пионерите в образованието, сър Кен Робинсън, твърди, че „намирането на вашата страст променя всичко”. Преподавайки със ЗАЩО, ние помагаме на учащите се да намерят своята собствена страст.

Теорията, свързана със ЗАЩО е използвана още през 70те години на 20ти век от детската учителка Бърнис Маккарти в нейната система, наречена „The 4 MAT System“. Системата 4МАТ произтича от изследване на стиловете на учене. Тя забелязала, че когато преподава на децата в училище, те учат по различни начини. По-конкретно, учат като задават специфични въпроси. Тя разделила децата в четири основни категории, в зависимост от съответната им нагласа, както следва:

  • Деца, които задават въпроса „Защо?“. Те искали причини. „Защо правим това? Защо се случва това?“
  • Деца, които задават въпроса „Какво?“. Те искали факти и информация. „Разкажи ми за това. Колко различни начина има? Откъде произлизат?“
  • Деца, които задават въпроса „Как?“. Те искали да правят нещата и да разберат как нещата работят. Търсели прагматичност. „Как да направя това? Как работи това?“
  • Деца, които задават въпроса „Какво, ако?“. Те искали да проучат бъдещите последствия. „Какво ще стане, ако направя това? Какво ще стане, ако не направя това? Какво няма да се случи, ако направя това?“

Първоначалната работа на Бърнис Макарти е свързана с психологическите типове на Карл Юнг и се появява отново в стиловете на учене на Дейвид Колб. Макарти осъзнава, че повечето от материала, който се дава на децата в училище, попада само в един от тези въпроси: „Какво?“ – факти, информация, данни. През по-голямата част на формалното обучение се предоставя информация за нещата, за хората, за света. Формалното образование се концентрира върху категорията „Какво?“. Това дава добър резултат при децата, които имат този стил на учене. Но не толкова добър за децата в другите три категории.

Първият план на Бърнис Макарти е да открие стила на учене на всяко дете, когато започва училище, след което да обособи четири потока, така че на всяко дете да се преподава в предпочитания от него стил.

  • На децата от категорията „защо“ се дават много причини и обяснения.
  • На децата от категорията „какво“ се дават много данни и информация.
  • Децата на категорията „как“ учат с практика, с пряк опит, те правят нещата.
  • Децата от категорията „какво, ако“ имат по-скоро откривателски стил на учене, с групови дискусии.

Първоначално се вярвало, че това ще е най-ефикасната система за преподаване на децата. По-нататъшните изследвания доказали, че този начин на преподаване всъщност ще намали гъвкавостта на децата и би било много по-добре образователната система да се структурира така, че да отговаря и на четирите въпроса за всички деца. По този начин всеки ученик ще има своя предпочитан стил на учене, който ще има наистина добър ефект за него, но ще бъде изложен и на другите стилове, така че и да повишава гъвкавостта си на учене.

Етапите на системата 4 МАТ са четири:

  1. Започва се със „защо“, тъй като докато не се представят причини, хората на “защо“ няма да изслушат останалата част от информацията. При обучение те няма да са мотивирани да правят упражненията и със сигурност няма да се замислят върху „какво, ако“.
  2. След това трябва да се представи част от информацията за „какво“. Хората имат нужда от подробности, преди да направят дадено упражнение или да обмислят как да използват нещо.
  3. На трето място трябва да се разгледа „как“. При обучение това е упражнението; при преподаване може да е обяснение на това как може да се използва предоставената информация, когато се върнат в своята среда или работно място.
  4. Накрая трябва да се разгледат последствията. Какво би станало, ако се направи това? Какво би станало, ако не се направи? Какво има вероятност да се случи, ако се отклоним от плана? В края на презентацията, може да се провокира „какво, ако“ като се даде шанс за въпроси.

Съдържанието на всеки урок трябва да отговаря на следните четири въпроса: 1.Защо?; 2.Какво?; 3.Как? и 4.Какво, ако?.

За да може отправеното послание на обучаващия да достигне до по-голяма част от обучаваните, всеки един от четирите въпроса – „защо“, „какво“, „как“, „какво, ако“ трябва да присъства в изложението на презентацията или урока. От гледна точка на това, четирите въпроса могат да бъдат разгледани по следния начин:

Фиг. 2. Въпроси, чрез които учителят може да достигне до по-голяма част от аудиторията

Източник: Собствено изображение

Техники за прилагане на системата 4МАТ

Възрастните запазват предпочитания си стил на учене от детството и така се разбира, че един конкретен стил е най-удобен за начина на работа на даден индивид. Фиг.3. илюстрира процентното разпределение според различните стилове на учене при деца и възрастни.

Фиг.3.5. Системата 4 МАТ в проценти

Източник: Адаптирано от Silver, Harvey, Richard Strong and Matthew Perini, “Integrating learning styles and multiple intelligences”, September, 1997, http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/sept97/vol55/num01/Integrating-Learning-Styles-and-Multiple-Intelligences.aspx

Групата на ЗАЩО учи най-добре, като обсъжда причините. Следвайки този стил, деца и възрастни искат да узнаят защо си струва нещо да се направи: „Защо трябва да знаем тези неща? Защо да си правим труда да ги използваме?“. Решението за действията се подбужда от ясно изложени и възприети причини, предадени чрез комуникационния канал. Учителят, познавайки този стил на възприятие, трябва да организира посланието така, че то максимално точно да отговаря на възникващите въпроси – „Защо?“.

Групата на КАКВО учи най-добре, когато информацията се дава устно или на хартия. При презентации обучения хората на „какво“ са най-доволни, когато има толкова много информация, че могат да си водят бележки. Предоставянето на възможност от страна на презентиращия за отсяване на най-важното от наличните материали, е основополагащ критерий за възприемането на съобщението от страна на аудиторията. Хората от този стил се чувстват поласкани, когато им се даде свобода сами да решават кое от наличните факти, числа и статистика им е необходимо, за да имат възможност да отсеят онази част от информацията, която им трябва. Това се явява основен критерий за успешно презентиране пред подобна аудитория.

Хората на КАК учат най-добре чрез правене. Те не се интересуват от теорията или причините, а по-скоро искат да изпробват нещата чрез практически подход, за да ги възприемат. Обучаващият трябва да има наставническа роля, да накара обучаваните да направят нещо, да им даде обратна връзка за това, което са направили, както и насоки за това, какво могат да подобрят. Предпочитанието за „как“ се задоволява с правенето на практически упражнения въз основа на новопостъпилата информация. При презентации и обучения първо трябва да се представят причините, поради които обучаваните биха искали да направят упражнението, а след това да направят упражнението сами. Подготовката на учителя е от изключително значение, защото учениците от „как“ стилът няма да възприемат едно или друго съобщение, ако то е чисто информационно, без наличието на практическо онагледяване с примери.

Хората на КАКВО, АКО учат най-добре чрез самостоятелно откриване. Когато започват да правят дадено упражнение по време на обучение или презентация, е възможно това, което правят по нищо да не прилича на онова, което са били помолени да направят. Като цяло хората на „какво, ако“ обмислят последствията от направените промени в структурата на упражнението, последствията от правенето му в друг контекст, както и възможните последствия за самите тях, поради непридържане към инструкциите. Този стил е стилът на откривателите, който искат сами да достигнат до посланието на презентационното съобщение, разнищвайки всички алтернативи на действие, за да изберат най-правилната.

В обобщение на най-важното, предлагам 3 стъпки, които бихме могли да следваме в класната стая:

  1. Да имаме своето ясно и обосновано ЗАЩО. Защо преподавам? ЗАЩО съм тук? ЗАЩО преподаването ми е страст и цел?
  2. Да можем да представим ЗАЩО този предмет/ дисциплина/ тема са важни? ЗАЩО ученикът трябва да „внимава“ и да ми отдаде вниманието си? ЗАЩО това, което имам да кажа днес и сега е важно и ЗАЩО ще бъде полезно на ученика?
  3. Да сме готови не само да отговаряме на въпроса ЗАЩО, а да го правим с вдъхновение, модерна мисъл, любов, внимание, грижа и отговорност към поколенията.

За финал ще използвам формулировката на американския автор Уилям Уорд, който казва: „Посредственият учител разказва. Добрият учител обяснява. По-добрият учител демонстрира. Великият учител вдъхновява.“


[1] TED Talk са видео записи на презентации, които представят вдъхновяващи, добре оформени идеи за по-малко от 18 минути. Форматът TED е създаден през 1984г., а от 1990г. се провежда ежегодно на различни места по цял свят. Презентациите се разпространяват под насдлов “Ideas Worth Spreading” или “Идеи, които си заслужава да бъдат споделени”.

[2] Simon Sinek, How Great Leaders Inspire Actions: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action

[3] Саймън Синек е мотивационен лектор, маркетингов консултант и автор на популярната теория и книга с едноименно заглавие “Start With Why” („Започнете със ЗАЩО“, изд. „Книгопис“, 2014г)

[4] Nafez Dakkak, “Start with “why”… in education!”, World Economic Forum 2012

[5] Др. Бърнис Маккарти е автор, лектор, изследовател и създател на системата за учене 4 MAT

[6]Silver, Harvey, Richard Strong and Matthew Perini, “Integrating learning styles and multiple intelligences”, September, 1997

[7]Kolb, David, “Learning styles model and experiential learning theory (ELT)”, 2005

[8] Джеймс, Т., Шепард, Д., „Вълшебството на публичната изява“, НЛП България, 2010