Автор:
Д-р Даниела Илиева и Александър Кръстев
LinkedIn е световната мрежа за бизнес контакти и бизнес нетуъркинг. Създадена е през 2002 година, а в момента има над 380 млн. членове от целия свят, включително и почти 500 хил. от България. Грижата за профила ви в тази мрежа е много различна от грижата за профилите в неформалните социални мрежи. Комуникацията в LinkedIn изисква да бъде структурирана, подредена и поднесена по определен начин, за да може профилът ни да излъчва професионализма и нивото, към което се стремим.
LinkedIn предоставя много възможности за бизнес, за изграждане на нови връзки и познанства и за полезни контакти, но това изисква някои първоначални усилия при създаване на профила и неговото популяризиране, както и последваща грижа за поддържане и допълване на профила.
Какво ви дава LinkedIn профилът?
Credibility или надеждност. Кой сте вие? С какво се занимавате и как вашите занимания могат да бъдат полезни на хората, с които искате да изградите бизнес контакти и отношения? Къде членувате и кого познавате? Какъв е предишният ви опит и към какво се стремите? Отговорите на тези въпроси трябва да се съдържат във вашия профил. Те ще дадат на потенциалните ви контакти мотивацията да се свържат с вас или да откликнат на поканата ви.
LinkedIn е много user-friendly (лесен за ползване), защото предоставя много наръчници за помощ и навигация как да подобрим профила си и да го направим по-пълноценен. Обърнете внимание в дясно от профила ви на секцията Profile strength – това е индикаторът за това колко работа имате още по профила си, за да бъде той максимално пълноценен. Не бъдете мързеливи – това е вашето публично пространство, вашата публична визитка и заслужава да бъде най-доброто от вас и вашите компетенции.
Една от най-често срещаните грешки е отсъствието на снимка или присъствието на неподходяща снимка. Профил без снимка веднага крещи „ненадеждност“! Покажете се и се покажете с най-доброто от вас. Инвестирайте в професионална фотосесия или поне в няколко снимки, направени професионално. Не слагайте в LinkedIn профила си любимата си Facebook снимка и обратното. LinkedIn не толерира снимки на маса, на плажа, изрезки от обща снимка, или визията ви от последната сватба, на която сте били. LinkedIn иска професионална визия в корпоративни цветове на облеклото, изрядна прическа и съвършен грим за дамите.
Друга често допускана грешка е неправилното изписване на professional headline – отразява ли изписаното под името ви начинът, по който искате да бъдете възприемани? Кой сте вие на първо място – лице – експерт в определeна професионална дейност или сте фирмата, в която упражнявате тази дейност? Заглавието под вашето име е символът на вашата експертност, това, което казва на другите каква е професионалната ви идентичност. Погрижете се да бъде реално, надеждно, стегнато и да привлича вниманието, което търсите. Ако работите в бизнес или индустрия, където контактите са ключови, уверете се, че профилът ви е достъпен. Много профили са по презумпция с ограничение за достъпност и това ограничава поканите, които можете да получите само до тези, които разполагат с имейла ви. Естествено, че някои потребители използват тази функция умишлено, но бъдете сигурни, че тя ви помага, а не ограничава. Ако сте загрижени за сигурността на профила си, не се притеснявайте – годината е 2015-та и LinkedIn са се погрижили добре за нея, а това, което вие правите със затворен профил, е да пропускате бизнес възможности. Достъпността на профила ви не е опасна, защото, в крайна сметка, вие решавате кого да приемете като контакт в LinkedIn мрежата си.
За пета поредна година LinkedIn предоставя списък на най-употребяваните думи, които се използват от 332та милиона потребители на мрежата. 12-годишната мрежа обръща внимание на профилите, в които хората се описват като motivated (мотивиран), passionate (влагащ страст), creative (креативен), strategic (стратегическо мислене) и responsible (отговорен). От лингвистична гледна точка, това са думи без съдържание и не носят никакво послание.
Ето и списъкът за 2014-та година:
Motivated (мотивиран)
Passionate (влагащ страст)
Creative (креативен)
Driven (целенасочен)
Extensive experience (значителен опит)
Responsible (отговорен)
Strategic (стратегическо мислене)
Track record (налична история)
Organizational (с организационни способности)
Expert (експерт)
Експертите от LinkedIn съветват преди да сложим описателна дума, да помислим за нейния антоним. Описвайки се като „отговорен“, бихме ли се описали като „безотговорен“? Ако не, то тогава е добре да изключим и позитивната форма от профила ни.
Друга описателна грешка в профила е изразът “Looking for new opportunities/ challenges/ job” или „В търсене на нови възможности/ предизвикателства/ работа“. Нито една наемна агенция или работодател няма да погледнат сериозно на този профил. По-добре оставете последната си позиция, но избягвайте публичното анонсиране, което изглежда като отчаян опит за намиране на нова работа.
А помислихте ли за втори профил, който да представлява официално фирмата ви? Не го правете, би било грешка и най-вероятно ще доведе до изтриването му в неподходящ момент, защото правилата на професионалната мрежа не го позволяват. Вместо това създайте корпоративна страница и я поддържайте активно, като дадете достъп и на други колеги. Company Pages в LinkedIn са много подобни на страниците във Facebook и ви дават възможност за по-бързо набиране на последователи, много повече статистики и функционалност за промотиране на бизнеса.