dani

Преодоляване на страха от говорене пред публика

Страхът от говорене пред публика в повечето случаи възниква още в първи или втори клас, когато детето, научило прекрасно стихотворението си, се изправя пред класа да го каже, за да получи отлична оценка, но има нещастието да се озове на “тъпото място”, както го наричам. Онова място с бяло петно, на което мозъкът блокира и паузата сякаш реже въздуха.

За следващия път, когато се озовете на “тъпото място”, просто излезте от него – сменете, позата, променете локацията си, “върнете” се стъпка назад, както когато отидем до някоя стая за нещо и забравим за какво, връщаме се обратно и някъде по трасето си спомняме.

И все пак, за тези, които искат да усъвършенстват презентационните си умения, предлагам няколко важни стъпки, извадки от книгата ми, която написах за моята докторантура – “Усъвършенстване на презентационни умения”:

  1. Подготовка
    1. на себе си – Облечете се и се подгответе, така че по време на говоренето пред множеството да не мислите за себе си – дрехи за публиката, но и дрехи за вас самите (да не личи изпотяване, да не ви стягат, да не ви карат да се занимавате с тях, а не с публиката);
    1. на съдържанието – знайте си нещата – и това, което представяте конкретно, и темата, и естеството на бизнеса. “Въоръжаването” с актуална информация е важен елемент, за да оставим впечатление за компетентност, професионализъм, експертиза, автентичност и достоверност;
    1. на мястото – навременното пристигане и “присвояването” на залата са безценни инструменти за отлично представяне. Винаги оглеждайте сцената, стаята или залата, кабелите, които ще използвате или ще се налага да прескачате, пространството, в което ще се движите и ще презентирате вербално и невербално.
  2. Дишане

Дълбокият глас, който те кара да слушаш, идва от диафрагмата, от целия въздухопоток, който можем да си осигурим. Синхронизацията на изречените думи с дишането показва увереност, владение на себе си и на аудиторията;

  • Лична история

През личните истории се помни най-лесно – презентаторът си знае историята, а публиката така ще запомни най-много от споделеното;

  • Метафорични послания

Чрез метафората можем да “прокараме” много послания на подсъзнателно ниво. Метафорите карат мозъка да превключи на алфа вълни и да бъде по-възприемчив;

  • Силен завършек

Завършете с някоя крилата мисъл, с впечатляваща статистика, с мотивационно послание и разбира се, с благодарност за най-ценното – споделеното време.

Говоренето пред публика е умение, не дарба. Може да се развие. Мога да ви помогна чрез индивидуално и специално разработено обучение „Бизнес етикет и комуникация“