Корпоративният свят на големите компании може би с умиление си спомня онези грандиозни събития за около 3 5000 човека, създадени за сплотяване на международни екипи, за да се покаже успехът на финансовата година, да се опознаят хората от всички точки на света, да се хапне и пийне богато и да се види дълго подготвяната entertainment програма.
За компании като Microsoft, IMB, Yahoo, Google, такива събития бяха задължителни и ежегодни.
На по-микро ниво, всяка уважаваща себе си организация се стреми да организира един или повече пъти в годината team building – събитие в помощ на изграждането на екип, процес на превръщане на група от индивидуално допринасящи служители в сплотен екип, организиран да работи заедно за нуждите на своите клиенти.
Оксфордският речник определя „тиймбилдинга“ като процес на насърчаване на група хора да работят добре заедно като екип, като ги кара да участват в дейности и игри. Програмата обикновено се фокусира върху изграждане на екипност, развитие на лидерство, общественополезен труд, дейности, упражнения и умения за подобрение на екипа.
Предизвикателството да се изгради, задържи и сплоти организационният екип остава и след пречките, които пандемията причини. Може би никога повече няма да има такива грандиозни и мащабни мероприятия като споменатите в началото, но компаниите ще продължават да търсят и намират начин за удовлетворение, радости, изграждане на отношения, смях, забава и прокарани послания чрез тиймбилдинг инициативи.
Ключови въпроси, на които трябва да се отговори при планирането са:
- Колко човека се очаква да бъдат на този тиймбилдинг?
Малки организации, разбира се, включват всички членове на екипа. По-големите имат разнообразие от формати – само за даден отдел или за цялата организация.
- Колко време ще се отдели за сериозна и колко за забавна програма?
Тиймбилдингите с моя екип най-често са изцяло с цел почивка и забавление. Хората не са типа, които биха дърпали въжета или да се състезават за нещо, тъй като екипът е малък, служебните пътувания и ангажименти са доста, така че очакват с нетърпение посещение на природни забележителности, активна почивка, хубава храна и нещо интересно, неправено до момента.
Но за по-големи екипи, където се търси сплотяване на няколко нива, състезателните занимания са изключително подходящи.
Добре е организаторите на такова събитие да усещат пулса на организацията, нагласите и очакванията на хората, а не само изискванията и разпоредбите на ръководството.
- Локацията е изключително важна – море, планина, на час или повече разстояние?
Още по-важно от избора на локация е организацията как ще се стигне до там. Правилото е кратък тиймбилдинг, кратко разстояние. Само по-дългите като продължителност събития могат да толерират дълги разстояния.
При събиране на екип от цялата страна, локацията се превръща в още по-ключов фактор – логистично удобна и достъпна за всички. Или ако за дадено събитие има „несправедливост“ за някои от екипа, то за следващото да се знае, че ще бъдат „компенсирани“ с по-близка дестинация.
- Съотношението сериозна/ забавна част
Ако ще има сериозна част под формата на отчети, доклади, презентации на сериозни теми от вътрешни или външни лектори, тази част не трябва да заема повече от 1/3 от цялата програма. Иначе се превръща в работна среща, а не в тиймбилдинг. Ако се планира програма, която е част от мащабен тиймбилдинг, задължително трябва да бъде нещо динамично, интересно, запомнящо се и полезно дори извън компанията.
Тиймбилдингът има за основна задача да обедини екипа или екипите, да се осигури доверие между тях, да се разпознаят неформалните лидери и да остави трайни спомени, за да може хората да очакват следващия с нетърпение.
Има легендарни тиймбилдинги и без да включват стотици литри алкохол.
Най-важното правило обаче е, че тиймбилдингът е ЗА ХОРАТА.
„Talent wins games, but teamwork and intelligence win championships.“